به گزارش مشرق، روز دوشنبه هفته گذشته بود که خبری در رسانهها مبنی بر کتککاری و تنبیه بدنی پنج دانشآموز کلالهای توسط معلم کلاس منتشر شد که موجی از انتقادات را در میان اقشار مختلف مردم به ویژه خانوادهها برانگیخت و با واکنشهای متعددی در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی در سطح ملی و بینالمللی روبهرو شد.
نخستین مواضع رسمی را مدیران آموزش و پرورش پیرامون این موضع اعلام کردند که البته به دلیل عدم هماهنگی کامل با هم برخی از مواضع با هم در تضاد کامل بود.
سرپرست آموزش و پرورش شهرستان کلاله در گفتوگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه اتفاق مذکور در کلاس هشتم مدرسه طالقانی و در زمان برگزاری کلاس سواد و تفکر رسانهای رخ داده است، اصل موضوع ضرب و شتم را مورد تایید قرار داد و اظهار کرد: پنج نفر از دانشآموزان با تأخیر وارد مدرسه میشوند و در واکنش به این موضوع یکی از معلمان مدرسه دانشآموزان را پای تخته خواسته و آنها را مورد ضرب و شتم قرار میدهد.
محمدرضا سنچولی از مراجعه دو نفر از والدین دانشآموزان به همراه فرزندان خود به پزشکی قانونی شهرستان کلاله خبر داده و افزوده بود: این عزیزان ضمن مکتوب کردن گزارش و ارائه آن به حراست اداره آموزش و پرورش شهرستان خواستار پیگیری ماجرا بودند که در ابتدای این هفته پیگیریهای جدی صورت گرفت.
اما مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان در چند مرحله مصاحبه با رسانهها که تقریباً هر کدام با ادبیات متفاوت و متناقض با یکدیگر بود به نوعی سخن گفت که ضمن انتقاد شدید نسبت به عملکرد رسانهها آنها را دارای ضعف در انجام رسالت خود دانست که نشان از عدم توان وی برای پاسخگویی متعهدانه به موضوع بر اساس واقعیت داشت.
البته وی که اقدام رسانهها را در منتشر کردن این اتفاق بیهنری دانسته است پیرامون اینکه اقدام معلم خاطی در مدرسه و تنبیه دانشآموزان به دلیل عزاداری و مداحی در عزای امام حسین (ع) هنرمندی بوده یا خیر اظهارنظری نکرده است.
محمدرضا وطنی صبح روز 23 مهرماه ضمن اعلام اینکه در روز دوشنبه 19 مهرماه موضوع تنبیه بدنی پنج دانشآموز شهرستان کلاله مطرح شده و روزهای سهشنبه و چهارشنبه به دلیل تقارن با تاسوعا و عاشورای حسینی و پنجشنبه و جمعه نیز بنا بر روال همیشگی مدرسه تعطیل است از تماس تلفنی با سرپرست اداره آموزش و پرورش در کلاله و اعلام عدم وقوع درگیری میان معلم و دانشآموز و تنها ارائه بک تذکر ساده خبر داد.
وی در واکنش به پرسشی پیرامون عکسهای منتشر شده از دانشآموزان مضروب در فضای مجازی که نشاندهنده تنبیه بدنی آنها از سوی معلم بوده است ضمن عدم پاسخگویی شفاف از رسانهها میخواهد که به آموزش و پرورش کمک کنند و منتظر باشند تا روز شنبه مدارس باز شده و موضوع پیگیری شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان در این گفتوگو ضمن اینکه گزارش رسانهها را ملاک نمیداند قول اقدام مطابق با مقررات با افراد خاطی در صورت تایید تخلف و خطا را داده و نهایتاً تنبیه بدنی را روش مناسبی برای انتقال مفاهیم به دانشآموزان و یا اصلاح آنها نداست.
وی بعد از ظهر روز شنبه مطابق با 24 مهرماه نیز در گفتوگوی دیگری، در خصوص موضوع تنبیه بدنی تعدادی از دانشآموزان مدرسه طالقانی کلاله، اظهار کرد: بر اساس گزارشهای اولیه که امروز از حراست آموزش و پرورش رسیده موضوع تنبیه در خصوص مداحی و نوحهخوانی دانشآموزان نبوده و اتفاقاً معلم به سر و صدای بیمورد آنها اعتراض کرده و از آنها خواسته که ادب روزهای سوگواری سیدالشهدا (ع) را رعایت کنند تا احترام این روزها حفظ شود.
محمدرضا وطنی با بیان اینکه بر اساس بررسیهای انجام شده تا این لحظه اطلاعات منتشر شده در رسانهها مبنی بر تعداد دانشآموزان، موضوع تنبیه و حتی شکل و نوع تنبیهای که نشان داده شد، صحت ندارد و بنده همه آنها را تکذیب میکنم.
وی با انتقاد از عملکرد رسانهها و اشاره به اینکه مشکل اصلی آموزش و پرورش تنبیه بدنی نیست و از طرفی رسالت اصلی رسانهها نیز نباید انتشار این نوع مطالب باشد خاطرنشان کرد: فرضاً اگر مسأله تنبیه بدنی دانشآموزان کلالهای صحت داشته باشد انتشار و رسانهای کردن این موضوع از سوی رسانهها هنر نبوده بلکه عین بیهنری است و نشاندهنده آن است که رسانه نمیتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.
اما این پایان ماجرا نبود و مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان هنگامی که با اعتراض خانوادهها در برابر تکذیب تنبیه بدنی و فحاشی قرار میگیرد به ناگاه تمام گفتههای خود را تکذیب میکند که موجب تعجب همه اهالی رسانه و البته جامعه مخاطب آموزش و پرورش میشود.
محمدرضا وطنی، مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان در گفتوگو با یکی از پایگاههای خبری محلی پیرو انتشار خبر ضرب و شتم تعدادی دانشآموز در مدرسه پسرانه طالقانی کلاله و تکذیب این خبر توسط وی در یکی از رسانههای رسمی گفت: این قضیه را چه کسی تکذیب کرد؟! چه زمانی تکذیب کرد؟! چه کسی با من صحبت کرد؟! هر کس با من مصاحبه کرد من فقط گفتم شنبه قضیه مشخص میشود.
وی افزود: هیأت بازرسی روز گذشته به کلاله اعزام شدند و مشخص شد که تعدادی از دانشآموزان شلوغ کردند و معلم از کلاس مجاور آمد و سه دانشآموز را تنبیه آرام پشت گردنی کرد، هیچ کدام از این دانشآموزان شاکی ندارند و رضایت داده شده است.
وطنی تصریح کرد: هیچ مسئله اعتقادی در این موضوع وجود نداشته است و اتفاقاً معلم مربوطه میگفت چرا دانشآموزان شلوغ کردند و احترام ایام را نگه نداشتند.
وی متذکر شد: معلم مربوطه قرار شد از این مدرسه برود و بر اساس گفتههای رئیس بازرسی شکایتی هم بابت تنبیه وارد نشده است، این معلم نباید چنین کاری میکرد، گفت: اخبار خوش آموزش و پرورش استان هم خوب است به همین سرعت رسانهای شود.
اما امروز پیگیریهایی برای یافتن حقیقیت ماجرا، با پدر یکی از دانشآموزان گفتوگویی صورت گرفت که پرده از اقداماتی برداشت که در تلاش بود تا با اخذ رضایتنامه کتبی از والدین ماجرا را فیصله داده و مانع از گسترش بیشتر آن و ضرباتی احتمالی که بازخورد آن به مدیران این اداره باز میگردد شوند.
پدر یکی از دانشآموزان تنبیهشده در مدرسه طالقانی شهرستان کلاله با اشاره به اینکه از تکذیب اصل ماجرا که همان فحاشی و کتککاری فرزندان ما توسط معلم مربوطه بوده است بسیار ناراحتیم، اظهار کرد: رخ دادن این موضوع از یک سو ما را ناراحت کرده است، اما رفتارهای مسؤولان آموزش و پرورش در تکذیب این ماجرا آن هم پس از تائید و قول پیگیری از سویی دیگر ما را از احقاق حق و پیگیری مناسب ماجرا مأیوس کرده است.
دولتی با بیان اینکه موضوع تنبیه بدنی و فحاشی به واقع اتفاق افتاده است و تکذیب مسؤولان واقعاً جای تعجب دارد، افزود: بعد از ماجرا خانوادههای دانشآموزان ضمن آنکه مستندات لازم را توسط پزشکی قانونی نیز تهیه کردند به دلیل حفظ احترام و جایگاه معلمان و تقدس آموزش و پرورش از هیاهو پرهیز کردند تا ماجرا به صورت قانونی و منطقی دنبال شود.
وی از حضور مسؤولان آموزش و پرورش کلاله از جمله مدیر حراست این اداره در جمع خانوادهها و دانشآموزان خبر داد و گفت: در این دیدارها ضمن آنکه به خانوادهها قول برکناری معلم و برخورد انضباطی با وی داده شد، در یک مرقومه کتبی که در آن فحاشی و کتک زدن دانشآموزان توسط معلم تائید شده بود از خانوادهها رضایتنامه دریافت شد که شرط خانوادهها برای امضا انتشار این مرقومه در رسانهها بود که متأسفانه این وعده هم از سوی مسؤولان آموزش و پرورش محقق نشد و کپی آن هم با وجود اصرار ما به خانوادهها داده نشد.
پدر علیرضا دولتی دانشآموز کلالهای با تأکید بر اینکه پس از آنکه مدیرکل در رسانهها موضوع را تکذیب کرده بود با ارتباطی که با ایشان گرفتیم وی منکر این مصاحبهها شد، خاطرنشان کرد: اما متأسفانه باز هم شاهدیم که در مصاحبههای متعدد ضمن اینکه تنبیه بدنی و فحاشی را به یک تذکر شفاهی تقلیل دادهاند علت این اقدام معلم را هم شلوغی و برهم زدن نظم عنوان کردهاند.
وی با ابراز تأسف از اینکه نوحهخوانی و مداحی توسط دو تن از دانشآموزان از جمله فرزند من و ابراهیم مقدم که سالهاست در مساجد و هیئتهای شهرستان مداحی میکنند را بینظمی عنوان میشود، ادامه داد: ما به همراه سه تن دیگر از خانوادهها موضوع را به صورت قانونی و با هماهنگی یک مشاور حقوقی پیگیری خواهیم کرد.
همین چند روز پیش بود که در هفتههای آغازین سال تحصیلی خبر تنبیه بدنی یک دانشآموز با ضرباتی که گویا ضربات شلنگ بوده در مدرسه ادیب روستای خیرآباد بمپور در سیستان و بلوچستان منتشر شد که در اقدامی ارزشمند اداره آموزش و پرورش منطقه ضمن عذرخواهی اعلام میکند که مدیر این منطقه استعفای خود را تقدیم مسؤولان کرده و از خطای نیروی زیرمجموعه خود برای تنبیه دانشآموزان رسماً عذرخواهی میکند.
علاوه بر این، علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در حرکتی که نشان از تعهد و احترام به حقیقت داشت، ضمن تشکر از رسانهها، از خانواده دانشآموزان و همه مردم استان عذرخواهی میکند و علیرضا نخعی مدیرکل آموزش و پرورش این استان نیز به نمایندگی از مسؤولان استانی ضمن عیادت از دانشآموز از مردم به دلیل رخ دادن این حرکت ناپسند عذرخواهی کرد.
اما برخوردها در گلستان به شکل دیگری بود و ضمن آنکه در تائید و تکذیبهای مکرر، رسانهها به انتشار اخبار کذب متهم شدند عذرخواهی هم صورت نگرفت و مسؤولان ترجیح دادند برای حفظ مسؤولیت و صندلی مدیریتی خود موضوع را از اساس تکذیب کرده و یا آن را به شکل وارونه جلوه دهند.
حال سؤال اینجاست که با این اتفافات رخ داده آیا مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان که اداره متبوع وی موجب شده سوژه دست بیگانگان و رسانههای معاند افتاده و در کنار آن در مدرسهای که وظیفه اصلیاش تربیت نیروهایی ارزشی و متعهد برای نظام است با اقدامی ضدارزشی نوجوانانی که به مدح و رسای ائمه اطهار (ع) مشغول بودهاند موجب ضرب و شتم قرار میگیرند استعفای خود را تقدیم وزیر آموزش و پرورش و استاندار گلستان خواهد کرد یا خیر؟
نخستین مواضع رسمی را مدیران آموزش و پرورش پیرامون این موضع اعلام کردند که البته به دلیل عدم هماهنگی کامل با هم برخی از مواضع با هم در تضاد کامل بود.
سرپرست آموزش و پرورش شهرستان کلاله در گفتوگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه اتفاق مذکور در کلاس هشتم مدرسه طالقانی و در زمان برگزاری کلاس سواد و تفکر رسانهای رخ داده است، اصل موضوع ضرب و شتم را مورد تایید قرار داد و اظهار کرد: پنج نفر از دانشآموزان با تأخیر وارد مدرسه میشوند و در واکنش به این موضوع یکی از معلمان مدرسه دانشآموزان را پای تخته خواسته و آنها را مورد ضرب و شتم قرار میدهد.
محمدرضا سنچولی از مراجعه دو نفر از والدین دانشآموزان به همراه فرزندان خود به پزشکی قانونی شهرستان کلاله خبر داده و افزوده بود: این عزیزان ضمن مکتوب کردن گزارش و ارائه آن به حراست اداره آموزش و پرورش شهرستان خواستار پیگیری ماجرا بودند که در ابتدای این هفته پیگیریهای جدی صورت گرفت.
اما مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان در چند مرحله مصاحبه با رسانهها که تقریباً هر کدام با ادبیات متفاوت و متناقض با یکدیگر بود به نوعی سخن گفت که ضمن انتقاد شدید نسبت به عملکرد رسانهها آنها را دارای ضعف در انجام رسالت خود دانست که نشان از عدم توان وی برای پاسخگویی متعهدانه به موضوع بر اساس واقعیت داشت.
البته وی که اقدام رسانهها را در منتشر کردن این اتفاق بیهنری دانسته است پیرامون اینکه اقدام معلم خاطی در مدرسه و تنبیه دانشآموزان به دلیل عزاداری و مداحی در عزای امام حسین (ع) هنرمندی بوده یا خیر اظهارنظری نکرده است.
محمدرضا وطنی صبح روز 23 مهرماه ضمن اعلام اینکه در روز دوشنبه 19 مهرماه موضوع تنبیه بدنی پنج دانشآموز شهرستان کلاله مطرح شده و روزهای سهشنبه و چهارشنبه به دلیل تقارن با تاسوعا و عاشورای حسینی و پنجشنبه و جمعه نیز بنا بر روال همیشگی مدرسه تعطیل است از تماس تلفنی با سرپرست اداره آموزش و پرورش در کلاله و اعلام عدم وقوع درگیری میان معلم و دانشآموز و تنها ارائه بک تذکر ساده خبر داد.
وی در واکنش به پرسشی پیرامون عکسهای منتشر شده از دانشآموزان مضروب در فضای مجازی که نشاندهنده تنبیه بدنی آنها از سوی معلم بوده است ضمن عدم پاسخگویی شفاف از رسانهها میخواهد که به آموزش و پرورش کمک کنند و منتظر باشند تا روز شنبه مدارس باز شده و موضوع پیگیری شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان در این گفتوگو ضمن اینکه گزارش رسانهها را ملاک نمیداند قول اقدام مطابق با مقررات با افراد خاطی در صورت تایید تخلف و خطا را داده و نهایتاً تنبیه بدنی را روش مناسبی برای انتقال مفاهیم به دانشآموزان و یا اصلاح آنها نداست.
وی بعد از ظهر روز شنبه مطابق با 24 مهرماه نیز در گفتوگوی دیگری، در خصوص موضوع تنبیه بدنی تعدادی از دانشآموزان مدرسه طالقانی کلاله، اظهار کرد: بر اساس گزارشهای اولیه که امروز از حراست آموزش و پرورش رسیده موضوع تنبیه در خصوص مداحی و نوحهخوانی دانشآموزان نبوده و اتفاقاً معلم به سر و صدای بیمورد آنها اعتراض کرده و از آنها خواسته که ادب روزهای سوگواری سیدالشهدا (ع) را رعایت کنند تا احترام این روزها حفظ شود.
محمدرضا وطنی با بیان اینکه بر اساس بررسیهای انجام شده تا این لحظه اطلاعات منتشر شده در رسانهها مبنی بر تعداد دانشآموزان، موضوع تنبیه و حتی شکل و نوع تنبیهای که نشان داده شد، صحت ندارد و بنده همه آنها را تکذیب میکنم.
وی با انتقاد از عملکرد رسانهها و اشاره به اینکه مشکل اصلی آموزش و پرورش تنبیه بدنی نیست و از طرفی رسالت اصلی رسانهها نیز نباید انتشار این نوع مطالب باشد خاطرنشان کرد: فرضاً اگر مسأله تنبیه بدنی دانشآموزان کلالهای صحت داشته باشد انتشار و رسانهای کردن این موضوع از سوی رسانهها هنر نبوده بلکه عین بیهنری است و نشاندهنده آن است که رسانه نمیتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.
اما این پایان ماجرا نبود و مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان هنگامی که با اعتراض خانوادهها در برابر تکذیب تنبیه بدنی و فحاشی قرار میگیرد به ناگاه تمام گفتههای خود را تکذیب میکند که موجب تعجب همه اهالی رسانه و البته جامعه مخاطب آموزش و پرورش میشود.
محمدرضا وطنی، مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان در گفتوگو با یکی از پایگاههای خبری محلی پیرو انتشار خبر ضرب و شتم تعدادی دانشآموز در مدرسه پسرانه طالقانی کلاله و تکذیب این خبر توسط وی در یکی از رسانههای رسمی گفت: این قضیه را چه کسی تکذیب کرد؟! چه زمانی تکذیب کرد؟! چه کسی با من صحبت کرد؟! هر کس با من مصاحبه کرد من فقط گفتم شنبه قضیه مشخص میشود.
وی افزود: هیأت بازرسی روز گذشته به کلاله اعزام شدند و مشخص شد که تعدادی از دانشآموزان شلوغ کردند و معلم از کلاس مجاور آمد و سه دانشآموز را تنبیه آرام پشت گردنی کرد، هیچ کدام از این دانشآموزان شاکی ندارند و رضایت داده شده است.
وطنی تصریح کرد: هیچ مسئله اعتقادی در این موضوع وجود نداشته است و اتفاقاً معلم مربوطه میگفت چرا دانشآموزان شلوغ کردند و احترام ایام را نگه نداشتند.
وی متذکر شد: معلم مربوطه قرار شد از این مدرسه برود و بر اساس گفتههای رئیس بازرسی شکایتی هم بابت تنبیه وارد نشده است، این معلم نباید چنین کاری میکرد، گفت: اخبار خوش آموزش و پرورش استان هم خوب است به همین سرعت رسانهای شود.
اما امروز پیگیریهایی برای یافتن حقیقیت ماجرا، با پدر یکی از دانشآموزان گفتوگویی صورت گرفت که پرده از اقداماتی برداشت که در تلاش بود تا با اخذ رضایتنامه کتبی از والدین ماجرا را فیصله داده و مانع از گسترش بیشتر آن و ضرباتی احتمالی که بازخورد آن به مدیران این اداره باز میگردد شوند.
پدر یکی از دانشآموزان تنبیهشده در مدرسه طالقانی شهرستان کلاله با اشاره به اینکه از تکذیب اصل ماجرا که همان فحاشی و کتککاری فرزندان ما توسط معلم مربوطه بوده است بسیار ناراحتیم، اظهار کرد: رخ دادن این موضوع از یک سو ما را ناراحت کرده است، اما رفتارهای مسؤولان آموزش و پرورش در تکذیب این ماجرا آن هم پس از تائید و قول پیگیری از سویی دیگر ما را از احقاق حق و پیگیری مناسب ماجرا مأیوس کرده است.
دولتی با بیان اینکه موضوع تنبیه بدنی و فحاشی به واقع اتفاق افتاده است و تکذیب مسؤولان واقعاً جای تعجب دارد، افزود: بعد از ماجرا خانوادههای دانشآموزان ضمن آنکه مستندات لازم را توسط پزشکی قانونی نیز تهیه کردند به دلیل حفظ احترام و جایگاه معلمان و تقدس آموزش و پرورش از هیاهو پرهیز کردند تا ماجرا به صورت قانونی و منطقی دنبال شود.
وی از حضور مسؤولان آموزش و پرورش کلاله از جمله مدیر حراست این اداره در جمع خانوادهها و دانشآموزان خبر داد و گفت: در این دیدارها ضمن آنکه به خانوادهها قول برکناری معلم و برخورد انضباطی با وی داده شد، در یک مرقومه کتبی که در آن فحاشی و کتک زدن دانشآموزان توسط معلم تائید شده بود از خانوادهها رضایتنامه دریافت شد که شرط خانوادهها برای امضا انتشار این مرقومه در رسانهها بود که متأسفانه این وعده هم از سوی مسؤولان آموزش و پرورش محقق نشد و کپی آن هم با وجود اصرار ما به خانوادهها داده نشد.
پدر علیرضا دولتی دانشآموز کلالهای با تأکید بر اینکه پس از آنکه مدیرکل در رسانهها موضوع را تکذیب کرده بود با ارتباطی که با ایشان گرفتیم وی منکر این مصاحبهها شد، خاطرنشان کرد: اما متأسفانه باز هم شاهدیم که در مصاحبههای متعدد ضمن اینکه تنبیه بدنی و فحاشی را به یک تذکر شفاهی تقلیل دادهاند علت این اقدام معلم را هم شلوغی و برهم زدن نظم عنوان کردهاند.
وی با ابراز تأسف از اینکه نوحهخوانی و مداحی توسط دو تن از دانشآموزان از جمله فرزند من و ابراهیم مقدم که سالهاست در مساجد و هیئتهای شهرستان مداحی میکنند را بینظمی عنوان میشود، ادامه داد: ما به همراه سه تن دیگر از خانوادهها موضوع را به صورت قانونی و با هماهنگی یک مشاور حقوقی پیگیری خواهیم کرد.
همین چند روز پیش بود که در هفتههای آغازین سال تحصیلی خبر تنبیه بدنی یک دانشآموز با ضرباتی که گویا ضربات شلنگ بوده در مدرسه ادیب روستای خیرآباد بمپور در سیستان و بلوچستان منتشر شد که در اقدامی ارزشمند اداره آموزش و پرورش منطقه ضمن عذرخواهی اعلام میکند که مدیر این منطقه استعفای خود را تقدیم مسؤولان کرده و از خطای نیروی زیرمجموعه خود برای تنبیه دانشآموزان رسماً عذرخواهی میکند.
علاوه بر این، علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در حرکتی که نشان از تعهد و احترام به حقیقت داشت، ضمن تشکر از رسانهها، از خانواده دانشآموزان و همه مردم استان عذرخواهی میکند و علیرضا نخعی مدیرکل آموزش و پرورش این استان نیز به نمایندگی از مسؤولان استانی ضمن عیادت از دانشآموز از مردم به دلیل رخ دادن این حرکت ناپسند عذرخواهی کرد.
اما برخوردها در گلستان به شکل دیگری بود و ضمن آنکه در تائید و تکذیبهای مکرر، رسانهها به انتشار اخبار کذب متهم شدند عذرخواهی هم صورت نگرفت و مسؤولان ترجیح دادند برای حفظ مسؤولیت و صندلی مدیریتی خود موضوع را از اساس تکذیب کرده و یا آن را به شکل وارونه جلوه دهند.
حال سؤال اینجاست که با این اتفافات رخ داده آیا مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان که اداره متبوع وی موجب شده سوژه دست بیگانگان و رسانههای معاند افتاده و در کنار آن در مدرسهای که وظیفه اصلیاش تربیت نیروهایی ارزشی و متعهد برای نظام است با اقدامی ضدارزشی نوجوانانی که به مدح و رسای ائمه اطهار (ع) مشغول بودهاند موجب ضرب و شتم قرار میگیرند استعفای خود را تقدیم وزیر آموزش و پرورش و استاندار گلستان خواهد کرد یا خیر؟